ewozu towarów, czy to we własnym zakresie, czy też korzystając z usług przewoźników zewnętrznych. Dlatego też obecnie przemysł transportowy jest bardzo wyspecjalizowany. Wiele kategorii przewożonych ładunków wymaga specjalnych warunków lub sprzętu, które z kolei nie znajdą zastosowania przy przewożeniu innych towarów. Dobrym przykładem jest tu transport ponadgabarytowy, który odnosi się do ładunków charakteryzujących się ponadstandardowymi wymiarami i wagą. są to między innymi elementy wielkich konstrukcji takich jak mosty, elektrownie wiatrowe czy też transformatory elektryczne. W tej kategorii ujmuje się też niekiedy transport maszyn. Z reguły przewóz tego typu ładunków wymaga indywidualnego podejścia i szytych na miarę rozwiązań. Dlatego też transport ciężki wymaga dużego doświadczenia.
Najtrudniej w tej sytuacji ma się
Zamknięcie granic wynikające z panującej pandemii spowodowało zwiększenie nacisku na transport lądowy. Gospodarka światowa zwolniła, ale nie wyhamowała całkowicie. To, co do tej pory przewoziły samoloty transportowe czy statki, dzisiaj przewożą samochody i pociągi.
Najtrudniej w tej sytuacji ma się transport ponadgabarytowy, transport maszyn i transport ciężki. Czas realizacji znacznie się wydłużył, ponieważ transportowanie dużych ładunków jest realne tylko w nocy i musi się odbywać pod ścisłym nadzorem ekipy prowadzącej. Nie wszystkie europejskie drogi są przystosowane do takich przewozów, co oznacza potrzebę wyznaczenia ścisłej trasy.
Ponadto koszt transportu ponadgabarytowego wiąże się z zatrudnieniem większej liczby personelu oraz wypłacaniem wyższych stawek za pracę w czasie nocnym i dodatków za pracę w szkodliwych warunkach. Wymaga to wyższych ubezpieczeń zarówno ludzi, jak i samego ładunku.
Transport ciężki wymaga również dodatkowych opłat za przejazd drogami publicznymi, za wjazdy na autostradę i podatek od transportu ponadgabarytowego.
Ładunki dużych gabarytów
Transport drogowy to przede wszystkim wszystkim transport urządzeń, czy towarów codziennego użytku. Ale nie wszystko da się przewieść tradycyjnym busem, czy nawet tirem. Istnieją pewne ładunki, których gabaryty w tradycyjny środek transportu się nie mieszczą. I wtedy właśnie do gry wkracza transport ponadgabarytowy.
Organizacja transportu dużego ładunku wcale nie jest łatwa. Ale z drugiej strony nie ma dzisiaj ładunku, którego nie dałoby się przewieźć. Transport maszyn, hal, linii produkcyjnych, zbiorników, czy ciężkiego sprzętu bardzo dynamicznie się rozwija. Znany też jako transport ciężki, pełni niezwykle ważną rolę w polskiej gospodarce. Oczywiście za jego organizację odpowiadają firmy, które się w nim specjalizują. Potrafią one zoptymalizować trasę, aby ładunek bezpiecznie dotarł w jak najkrótszym czasie na miejsce.
Ładunki dużych gabarytów jeszcze sto lat temu stanowiły duży problem. Dzisiaj nie stanowią właściwie żadnego. Ich transport ciągle się rozwija, wpływając pozytywnie na rozwój kraju.
Niezależnie natomiast od tego czy planuje
Transport ciężki (ponadgabarytowy) to usługa polegająca na przewożeniu (transportowaniu) tego rodzaju towarów, których poszczególne parametry - przede wszystkim waga oraz wysokość, wzrost i szerokość - przekraczają te dopuszczone dla pojazdów, które poruszają się po terenie Polski. Tym samym oznacza to, że transport ponadgabarytowy jest ściśle regulowany przepisami prawnymi. Każdy, kto planuje przewieźć ładunek wykraczający poza normy musi uzyskać odpowiednie zezwolenie, by zadziałać w sposób legalny.
A co należy zrobić, aby uzyskać zezwolenie na przeprowadzenie transportu ponadgabarytowego? Według prawa wymagane jest złożenie specjalnego wniosku, który musi uwzględniać kilka ważnych dokumentów (całą ich listę można znaleźć na różnych stronach internetowych). Niezależnie natomiast od tego, czy planuje się transport maszyn, czy może jeszcze cięższej infrastruktury, każdorazowo taki przewóz musi zostać właściwie zorganizowany i zaplanowany, aby nie utrudnił on innym uczestnikom ruchu poruszania się po drogach.